Mnoho podnikatelů sní o tom, že by expandovaly na zahraničním trhu.Co si budeme povídat, český trh není zrovna velký. To třeba ten německý nebo polský, to je úplně jiná káva. Mnozí lidé se cítí osloveni také slovenským trhem, který je sice ještě podstatně menší než ten český, ale máme k němu takový nostalgický vztah.
Mnozí lidé si kladou hypotetickou otázku, jak expandovat firmu do zahraničí. Mnozí se domnívají, že je to příliš vysoká laťka, někteří zase mají v tomto ohledu velké sebevědomí. Je to rozhodně velká výzva pro všechny podnikatele.
Snadnější než se zdá
Ti méně sebevědomí by si měli uvědomit, že uspět na zahraničním trhu může být snadnější, než se na první pohled může zdát. Uvědomte si dvě důležité věci. Jsme schopni nabídnout podstatně nižší ceny a vysokou odbornost pracovníků a to je opravdu hodně.
Díky moderním technologiím není ani nutné, abyste měli pobočku přímo v zahraničí, celkem pohodlně lze řídit zahraniční aktivity z domácí kanceláře v České republice. Nicméně jistě se neobejdete bez častých služebních cest do zahraničí, což ovšem může být buď pro Vás, nebo pro Vaše kolegy příjemné zpestření. Hodně záleží na tom, co nabízíte. Zda služby, zboží, nebo určitý druh výroby, samozřejmě nelze nic paušalizovat.
Důležité je, abyste si udělali průzkum trhu. Co můžete nabídnout navíc. Velký zájem je například o polygrafickou výrobu, dále jsou to například sociální služby.
Samozřejmě je důležitá jazyková vybavenost. Mnozí lidé se domnívají, že angličtina je univerzální řeč, se kterou se domluvíte všude, což do jisté míry určitě platí, ale na straně druhé, pokud chcete uspět na zahraničním trhu, určitě je vhodné komunikovat v jazyku „kmene“. Samozřejmě nikdo od Vás nečeká, že se například naučíte polsky, ale rozhodně je vhodné zaměstnat například sekretářku, která tento jazyk ovládá a to i za cenu, že ji budete muset finančně trochu lépe ohodnotit.