Žijeme v moderní době, kdy i ti nejmenší jsou mnohdy technicky zdatnější než jejich prarodiče i rodiče. Dříve než jsou děti schopné číst, umí zdařile surfovat na internetu či hrát různé hry na tabletu. O to je to v dnešní době složitější, ale lze to! Je možné vytvořit u dítěte vztah ke knížkám a lásku ke čtení. Jak už to tak ale bývá, chce to začít zcela od úplného útlého věku nebo snad už i dříve…?
Kdy a jak začít dětem číst
Zatímco dříve bylo čtení dětem oblíbenou činností. Předčítání pohádek bylo svým způsobem rituálem, jakousi samozřejmostí.
Je vědecky podloženo, že již ve třetím trimestru těhotenství plod reaguje na hlas. Řeč, hlas má na plod pozitivní vliv. Ideální věk na vnímání předčítání pohádek je však zhruba okolo dvou let. Od konce batolecího věku je již schopnost dítěte nejen vnímat ale i uchovat pozornost. Čtením dochází k intenzitě posílení vztahu mezi rodičem a dítětem. Čtení je velmi prospěšné. Už jen pouhým předčítáním dítě slyší a vnímá spisovný jazyk, učí se adekvátní výslovnosti. Pro udržení a získání si maximální pozornosti dítěte je dobré při četbě se více ponořit do děje, tj. pracovat správně s intonací. Pro předškoláka je čtení knížek významné pro rozvoj učení.
Bylo, nebylo… aneb důležitost čtení pohádek
Zásadním faktorem je, že tímto zaujmeme dítě a vytlačíme méně prospěšnou činnost v podobě dívání se na televizi apod. Předčítáním pohádek dochází k podpoře hlasitého čtení, jehož efekt je v emociálním vývoji dítěte a zejména k vývoji čtení poté i v mladém a dospělém věku. Dochází rovněž k posilnění sebevědomí u dítěte. Čtení pohádek plní rovněž účel výchovné metody. Učení dětí v rozdílnosti mezi dobrem a zlem. Má pozitivní vliv na rozvoji paměti ale též představivosti.
Dopady absence čtení dětem
Jestliže čtení coby blahodárná činnost je opomenuta a dítěti se nedostává čtení pohádek, leporel, dětských knížek, má to mnoho negativních vlivů. Dítě disponuje velmi malou slovní zásobou, není schopno se správně vyjadřovat, eliminace potřebné fantazie a představivosti, mnohdy značné problémy s koncentrací a udržení pozornosti nejen ve škole, rovněž též je u dítěte nedostatečně rozvinuté logické myšlení apod.